Registrering som invånare
När du får en personbeteckning blir du inte automatiskt registrerad som invånare i en viss kommun. Om du har fått personbeteckningen hos Migrationsverket (Maahanmuuttovirasto) eller skatteförvaltningen (Vero), måste du vanligtvis också registrera en tillfällig eller stadigvarande bostadsadress hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata (Digi- ja väestötietovirasto). När du registrerar en stadigvarande adress och hemkommun, får du till exempel använda de kommunala tjänsterna.
Finländsk personbeteckning
Personbeteckningen är en nummerserie med elva siffror som bildas baserat på ditt födelsedatum och ditt kön.
Du behöver en personbeteckning när du sköter ärenden hos exempelvis myndigheter, banker och med din arbetsgivare. Ingen kan ha samma personbeteckning som du. Du får en personbeteckning när du registreras i befolkningsdatasystemet.
Du kan få en personbeteckning om du lagligt vistas i Finland. En laglig vistelse kan grunda sig på till exempel ett uppehållstillstånd, fri rörlighet för EU-medborgare, ett visum eller visumfrihet. Dessutom krävs det att ett av följande villkor uppfylls:
- Du behöver en personbeteckning för arbete, studier eller en motsvarande orsak som äger rum i Finland.
- Din familjemedlem har redan en registrerad adress i Finland.
- Migrationsverket har beviljat dig ett uppehållstillstånd eller uppehållskort eller registrerat din uppehållsrätt för EU-medborgare i Finland.
Du kan be om registrering och personbeteckningen hos:
- Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
- skattebyrån, om du behöver en personbeteckning för beskattningen, till exempel skattekortet. Alla skattebyråer beviljar inte personbeteckningar. På Skatteförvaltningens webbplats kan du kontrollera på vilken skattebyrå du kan få en personbeteckning.
Även Migrationsverket beviljar vanligtvis personbeteckningen när det fattar beslut om uppehållstillstånd eller uppehållsrätt för EU-medborgare eller uppehållsrätt för familjemedlem till en EU-medborgare.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
När du flyttar till Finland Länken tar dig utanför tjänstenSkatteförvaltningen
Registrering av utlänningar på skattebyrånLänken tar dig utanför tjänstenSparande av en adress
När dina personuppgifter registreras sparas samtidigt också en adress för dig. Adressen kan vara tillfällig, permanent eller enbart postadress.
En tillfällig adress
En tillfällig adress gäller tillfälligt och du har blivit registrerad som invånare på adressen för en viss tidsperiod. En tillfällig adress gäller vanligtvis ett år i taget.
En permanent adress och hemkommun
När Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata registrerar dig en permanent adress, registrerar den dig som invånare på adressen tills vidare. Adressen gäller tills du gör en flyttanmälan till en annan adress. Samtidigt sparas för dig även en hemkommun i Finland. Hemkommunen kan vara en stor stad eller en liten kommun. Du behöver en hemkommun för att kunna använda tjänsterna som välfärdsområdet (hyvinvointialue) staden eller kommunen tillhandahåller.
När du har en hemkommun i Finland
- har du vanligtvis rätt att använda tjänsterna på din hemort
- kan du få ett finländskt identitetskort (henkilökortti) och körkort (ajokortti)
- kan du använda de tjänster som myndigheterna tillhandahåller eller få ekonomiska förmåner eller stöd.
Till kommunens tjänster hör till exempel skolorna, småbarnspedagogiken och integrationstjänsterna för invandrare. Till välfärdsområdets tjänster hör hälsovården och socialtjänsterna.
Det är bra att ta reda på om du och de andra medlemmarna i din familj har rätt till en hemkommun i Finland. Rätten till en hemkommun i Finland bestäms enligt hemkommunslagen. Vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata kan du ta reda på om du har rätt till en hemkommun i Finland.
Läs mer på InfoFinlands sida: Hemkommun i Finland.
Postadress
Om en postadress registreras för dig registreras du inte som invånare på adressen i fråga. Postadress kan användas om du inte har en permanent bostadsadress, du bor på hotell eller du vill hämta din post från postkontoret.
Så här registrerar du dina personuppgifter och din adress
Om du inte har en personbeteckning måste du personligen besöka Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Om du har en personbeteckning kan du registrera en tillfällig adress i Finland, när du gör en flyttanmälan på postkontoret eller på nätet. Med flyttanmälan kan du meddela endast adressen.
Om du har en personbeteckning och du vill att din hemkommun registreras i befolkningsdatasystemet, måste du vanligtvis besöka personligen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. I vissa fall behövs det dock inte. Kontrollera på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats om du behöver göra ett besök där.
Om du vill att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sparar uppgifterna om ditt civilstånd (till exempel ditt äktenskap) och dina familjeförhållanden, måste du visa officiella intyg över dem.
Innan du kommer till myndigheten ska du boka tid för ärendehantering på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats. Innan du kommer till myndigheten kan du fylla i blanketten Registrering av utlänning som du hittar på Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas webbplats. Du kan även fylla i anmälan på servicestället.
När du besöker Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas serviceställe ska du ta med dig handlingar som du behöver för att sköta ärenden:
- ett giltigt pass eller EU-medborgares officiella identitetskort med foto
- ett uppehållskort eller annat eventuellt bevis på att du lagligt vistas i Finland
- registreringsintyg över uppehållsrätten för EU-medborgare
- en redogörelse för arbete eller studier som äger rum i Finland (till exempel ett arbetsavtal eller ett intyg om studier)
- vid behov legaliserade och översatta handlingar om familjeförhållanden i original och andra sådana handlingar som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata behöver när den registrerar uppgifterna i befolkningsdatasystemet.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Registrering av utlänningarLänken tar dig utanför tjänstenMyndigheten för digitalisering och befolkningsdata
HemkommunLänken tar dig utanför tjänstenSparande av övriga uppgifter i befolkningsdatasystemet
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata registrerar dina uppgifter i det finländska befolkningsdatasystemet. Dessa uppgifter är bland annat namn, födelsedatum, kön, medborgarskap, födelseplats, modersmål och adress.
Dessutom kan man där föra in uppgifter om till exempel civilstånd, maka/make, barn och föräldrar. Om du vill att dessa uppgifter registreras i det finländska befolkningsdatasystemet, ska du lämna in handlingar som rör ärendet samt deras bilagor till Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata. Du ska lämna in originalhandlingen eller en vidimerad kopia av den samt, vid behov, legaliserad och översatt.
Legalisering av handlingar
På Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska du visa upp originalhandlingen eller en vidimerad kopia av den. En kopia godtas om den vidimerats av samma myndighet av vilken du fått den. Ett annat alternativ är att låta en notarius publicus i samma land vidimera en kopia av en legaliserad handling.
Handlingen ska vara legaliserad för att Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ska kunna föra in dina uppgifter i befolkningsdatasystemet. Om ditt land har tillträtt Haagkonventionen ska du begära om ett så kallat Apostille-intyg för din handling.
Du behöver inget Apostille-intyg om du har en allmän handling som utfärdats av en myndighet i ett EU-land. Du kan emellertid behöva en standardblankett som används som översättningsstöd som bilaga till en allmän handling. Du får mer information om dessa standardblanketter hos myndigheterna i det land där du begär intyget. Ett annat alternativ är att handlingen översätts av en auktoriserad översättare som godkänts av ett EU-land.
Observera att handlingarna ska vara på finska, svenska eller engelska. Om din handling är på något annat språk måste du se till att få den översatt till finska, svenska eller engelska. En auktoriserad översättare kan översätta handlingen åt dig. Om översättningen görs utomlands måste även översättningen vara legaliserad.
Om du behöver mer information om legalisering av handlingar, kontakta Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller utrikesministeriet i ditt eget land.